etusivu biografia kirjat artikkelit ja arvostelut suosikit palaute linkit

Sotavuodet ja rauhanliike:

Tuula Levo kuvaa kahta nuoruutta

Auralainen Tuula Levo jatkaa Neiti Soldanilla alkanutta kirjailijanuraansa aika lailla erityyppisell, lhihistoriaan painottuvalla kirjalla "Kaksi nuoruutta". Uuden kirjan aihe on hyvin lhelt Tuulan omasta ja hnen itins nuoruudesta. Kirjallaan Levo tuo mys uutta nkkulmaa suomalaisten sotavuosien kuvaukseen: aihetta ksitell狎n nyt sodassa orvoksi j狎neen tytn nkkulmasta.

Tuula Levo on nhnyt isns vain kerran elmss狎n, ristiisiss狎n kaksiviikkoisena vauvana. Pian tmn jlkeen is katosi Syvrin taisteluissa. Tuulan iti Inkeri ji leskeksi alle vuoden mittaisen avioliiton jlkeen. Nuoruusvuodet jivt vhiin, kun vasta parikymppinen leski joutui sopeutumaan elm狎n yksinhuoltajana.

-훘tini Inkerin nuoruus ji hyvin lyhyeksi, minun sit vastoin pitkittyi yliopistoelmn pyrteiss, kuvaa Tuula Levo kirjan asetelmia. Kirjan ensimmisess, fiktiivisemmss osassa Tuula kertoo itins ja isns tarinaa, jonka hn on kirjailijan vapaudella muovannut paljolti itins Inkeri Jrvisen ja setns Reino Levon muistikuvien pohjalta.

Kirjan toisessa osassa Tuula Levo kuvaa omaa nuoruuttaan. Mukana on tietysti mys omiin ja idin muistikuviin perustuvaa kuvausta Tuulan lapsuudesta sodanjlkeisess pula-Suomessa, mutta osa keskittyy Tuulan yliopistovuosiin Turussa 1960 ja 70-luvuilla. Kirja p狎ttyy aikoihin, jolloin Tuula aloittelee opettajanuraansa.

Unohdusta vastaan

-Aloitin tmn teoksen kirjoittamisen viime vuoden heinkuun 14 piv ja kirja ilmestyy ensi syyskuun alussa, Tuula Levo kertoi. Kirjan syntyhistoria on kuitenkin vanhempi.

-Puhuin asiasta viime vuoden tammikuussa oleessa luokkakokouksessani, mutta en silloinkaan tiennyt, ett teen siit kirjan, Tuula Levo kertoi. Tst huolimatta hn laskee p狎tksen kirjan tekemisest juontuvan tavallaan edelliseen jouluaattoon. Silloin Tuula kvi itins kanssa Pytyll isns haudalla, ja kun j狎n peittm狎 laattaa ei sankarihaudalla helposti edes erottanut, Tuulalle tuli vahva tunne siit, ett hnen isns elmntarina on tallennettava jlkipolville ennen kuin se hvi狎 kokonaan.

Aiheen ksittely oli raskasta Tuulalle, mutta mys hnen idilleen. Inkeri Jrvinen kertoi vasta kirjan tekoprosessin pakottaneen hnet tystm狎n uudelleen niit tunteita, jotka nuori vaimo joutui kestm狎n kuultuaan, ett hnen aviomiehens on kadonnut sodassa eik todennkisesti ikin palaa.

Inkeri oli tyntnyt sotavuoden syvlle muistinsa uumeniin ja vasta romaanin kirjoittamiseen liittynyt muistelu avasi sen syvn murheen, joka mielen pohjalle oli j狎nyt. Aikaisemmin Inkeri kieltytyi puhumasta sodasta tai katsomasta siihen liittyvi elokuvia ja dokumentteja. Nyt, kun aihe on henkilkohtaisella tasolla ksitelty pohjia myten, sotadokumenttejakin voi jo katsella.

Tuula Levo (vas.) katseli itins Inkerin ja setns Reinon kanssa Inkerin ja Onnin kihlajaiskuvaa Pytylt.

Sunnuntaiavioliitto

-Se oli sellainen sunnuntaiavioliitto, Inkeri Jrvinen muisteli. Aviopari ei ennttnyt lyhyen liittonsa aikana edes muuttaa yhteen asumaan. Tapaamiset olivat "yht sunnuntaita", niihin ei sisltynyt arkea eik normaalin parisuhteen kiistoja. Niin Inkerin kuin Onnin veljen Reinonkin mukaan Onni tosin oli hyvin sopuisa ja seurallinen nuori mies, jonka kanssa riitaa ei syntynyt muutenkaan helposti.

Inkeri ja Onni tapasivat ennen sotaa, kun Inkeri oli myllymatkalla Riihikosken Vehnmyllyss. Siell tyskennellyt Onni hertti tytn kiinnostuksen ja tunne oli molemminpuolinen. Nuorten seurustelu eteni kuitenkin varovaisesti ja he menivt kihloihin vasta elokuussa 1943, kun Onni oli lomalla rintamalta. Avioliitto solmittiin syyskuussa Inkerin 20-vuotispivn ja toukokuussa syntyi Tuula. Tuore is p狎si lomalle lapsensa ristiisiin, kun tytt oli vasta kahden viikon ikinen.

Muutama viikko ristiisten jlkeen Inkerin Onnille lhettmt kirjeet alkoivat tulla takaisin, vastaanottajaa ei tavoitettu. Inkeri sai tiedon, ett hnen miehens katosi Syvrin taisteluissa 22. keskuuta.

Onnin is kyseli sodan jlkeen lehti-ilmoituksella tietoja tmn katoamiseen liittyneist olosuhteista. Rintamatoverilta tuolloin saatu selvitys tarkensi yksityiskohtia.

Korsu, jossa Onni Levo oli ryhmns kanssa ollut, ji mottiin josta miehet poistuivat yksi kerrallaan, ikns mukaisessa jrjestyksess. Onni antoi tuolloin oman lhtvuoronsa miehelle, jolla oli kaksi lasta. Ennenkuin Onni p狎si lhtem狎n, venlinen tankki ajoi korsun p狎lle. Sen jlkeen Onnista ei ole kuultu.

Omaiset olivat pitk狎n toivossa, ett hn olisi kuitenkin p狎tynyt vangiksi, mutta kun viimeiset isohkot vankiert vuonna 1949 palautettiin Suomeen, Onni ei ollut tss joukossa. Viisi vuotta katoamisensa jlkeen Onni siunattiin Pytyn sankarihautausmaahan.

훘tins Inkerin lisksi Tuula Levo on kuullut isst狎n tmn nuoremmalta veljelt. Reino Levo oli kuitenkin Onnia seitsemn vuotta nuorempi ja koska Onni lhti jo hyvin nuorena tyelm狎n, veljesten yhteiset vuodet jivt vhiin.

Onnin is toimi kartanoissa pehtorina ja vaihtoi usein typaikkaa, niinp Riihikosken Vehnmyllyst ja sen omistajista muodostui nuorelle Onnille tavallaan uusi, pysyvmpi koti. Myllri Veikko Rantasen vaimo Kaisa oli Onnin tti ja pariskunta piti Onnia tietyss mieless poikanaan. Inkeri Levon tavoin he odottivat hnt sodasta viel monta vuotta sen p狎ttymisen jlkeen.

Vaikka Tuula ja Inkeri ovat kyneet s狎nnllisesti Onnin haudalla ja hnest on mys puhuttu, Tuula kertoi ennen kirjan tekoa torjuneensa mielest狎n kaikki sotaan liittyneet asiat. Vasta kirjottamiseen liittyneen taustatyn myt hn tutustui Sota-arkistossa Onnin sotataipaleeseen aina rintama-alueen karttoja myten.

Syyskuun alussa ilmestyvn kirjan kansi viestii sen kuvaamista vuosikymmenist

Pitk nuoruus

-Oli se kovaa aikaa, ajatteli, ett jos voisi tyttrelleen parempaa tarjota, kuvasi Inkeri Jrvinen leskeyden p狎ttmn nuoreutensa jlkeisi vuosia.

Siin, miss Inkerin nuoruus ji muutamaan vuoteen, Tuula Levolla se venyi. Kirjan toinen, Tuulan omiin muistikuviin pohjautuva osuus keskittyy tuohon 60- ja 70-luvun nuoruuteen opiskelijamaailmassa. Ajan hengen mukaan siihen kuului vahvasti mys vasemmistosvytteinen rauhanliike.

-Kirjan ensimmisen osan kirjoittaminen oli minulle sittenkin helpompaa, koska se on fiktiivisempi. Toinen osa liittyy omiin muistoihini ja sen teko oli sellaista rmpimist, Tuula kuvailee kirjoitusprosessia.

Vaikka Tuula opiskeluvuosinaan lhtikin mukaan vasemmistolaiseen rauhanliikkeeseen, iti ja tytr eivt milloinkaan riidelleet tst elmnkatsomuksesta.

-Tuula oli kasvatettu niin kurinalaisessa hengess ett ajattelin: tppilk拓t mit tppilee, ei se mit狎n pahoja kuitenkaan tee, Inkeri Jrvinen kuvaili omia ajatuksiaan.

Vaikka Tuula olikin kohtalaisen aktiivisesti mukana opiskelijaliikkeess ja mm. rauhanmarsseillla, hn ei milloinkaan liittynyt esimerkiksi Sadankomiteaan. Tuula ei kuulu niihin 60-lukulaisiin, jotka viime vuosikymmenell suureen 狎neen katuivat "menneit hairahduksiaan", mutta tietyll ironialla hn sanoo noita aikoja muistavansa.

Opiskelun jlkeen edess oli ty opettajana. Noissa piireiss vasemmistolaiset ja rauhanliikkeen ajatukset eivt olleet isommin muodissa.

-On ptypuhetta, ettei noihin aikoihin olisi muka saanut tuoda esiin oikeistolaisia ajatuksia, kyll niist puhuttiin paljon ja aivan vapaasti, Levo puuskahtaa.

Oikeat nimet, kirjailijan vapaus

Kirjaa suunnitellessaan Tuula Levo keskusteli omaistensa kanssa siitkin, kytet狎nk kirjassa henkiliden oikeita nimi. Koska Tuula halusi kertoa isst狎n tmn oikealla nimell, mys sukulaisten nimet oli luontevaa silytt狎. Heidn liskseen kirjassa toki on puhtaasti fiktiivisikin henkilit ja keksityt hahmotkin ovat saattaneet saada jonkun olemassa olleen henkiln nimen.

-Aika "softia" kamaa tm kuitenkin on, ei siit pitisi kenenk狎n pelihousujaan repi, Tuula Levo kuvaa kirjaansa. Mys Inkeri Jrvisen ja Reino Levon mielest Tuula on kuvannut kirjansa p狎henkilit tavalla, joka vastaa heidn muistikuviaan heist.

Pivi Perki (Auranmaan Viikkolehti 17.8.2001)
© Tuula Levo