etusivu biografia kirjat artikkelit ja arvostelut suosikit palaute linkit

Se toinen nainen

Juhani Ahon, Venny Soldan-Brofdeldtin ja hnen sisarensa Tillyn triangelidraama olsi lajissaan sensaatiomainen nyky狎nkin saati tapahtumaaikanaan vuosisadan vaihteessa. Asiaa pidettiin tiukasti salassa, Venny jopa hvitti kaiken kirjeenvaihdon ja omat pivkirjamerkintns, jotka olisivat jlkipolville jotain paljastaneet. Mutta pitikhn tarkinkaan varjelu suhdetta salassa sangen kiinte狎 keskinist seuraelm狎 viettvlt Tuusulan taiteilijayhteislt, sukulaisista puhumattakaan? Tilly sent狎n synnytti Aholle lapsenkn, Nisse-pojan, joka esiteltiin adoptoituna ja jonka Venny sitten oikeastaan otti omakseen, kohteli kuin poikiensa Heikin ja Antin velje.

Nykyisin tm rakkausdraama on tunnettua historiaa. Sit on avoimesti ksitellyt mm. Riitta Konntinen Venny Soldan-Brofeldtista kertovassa teoksessaan Boheemielm狎, ja se on keskeinen teema mys Heini Tolan nytelmss Raudanluja rakkaus. Niss teoksissa nkkulma on Vennyn. Tuula Levon romaanissa kertoja on Tilly, se toinen nainen, se vhiten ymmrryst osakseen saanut.

Ahon ja Tillyn suhde kesti vuosikymmeni, aina kirjailijan kuolemaan asti. Sen kuluessa mys Venny synnytti toisen lapsensa. Levo antaa ymmrt狎, ett Aholla oli vaimonsa ja kyns lisksi mys muita naisia. Miehell nyt kerta kaikkiaan oli noina aikoina oikeutensa, ja niin Levon kuin Konttisenkin kirjassa Aho esiintyy jokseenkin itsekeskeisen ja narsistisena miehenpuolena, jolle oma itse, oma vapaus, omat tyt ja oma tyrauha olivat ensisijaisia asioita ja joka vaati, ett niiden oli oltava sit mys muille, ainakin lhell elville naisille.

Venny oli luotu kestm狎n

Venny Soldan-Brofeldt oli suurenmoisen lahjakas ja monipuolinen taiteilija, joka ei omana aikanaan saanut sit tunnustusta, jonka olisi ansainnut. Tmhn oli monen naistaiteilijan kohtalo, mutta Vennyn kohdalla varmasti vaikutti mys suuren miehen varjo. Ihmisen Venny oli vahva persoonallisuus, joka ei vlittnyt sovinnaiss狎nnist. Voikin ajatella, ett aviomiehen suhde pikkusiskoon ei hnen kannaltaan niink狎n ollut sosiaalinen hpe kuin kipe henkilkohtainen loukkaus, joka oman itsen suojelemiseksi oli pidettv salassa. Venny ei varmaan olisi kestnyt ympristns s狎liv狎 myttuntoa. Koko olemuksellaan ja elmll狎n hn halusi osoittaa olevansa miehens ja sisarensa kieltmtt suttuisen tuntuisen suhteen ylpuolella.

Levo tekee Sodlanin perheen kaunottaresta Tillyst jokseenkin tahdottoman oloisen pikkutytn, jonka rakkauden huuma vie menness狎n. Suhde on ennen kaikkea eroottinen, Tillyn osana on olla aina snkyyn valmis muusa ja kritiikitn ihailija, eik hnest ainakaan tmn kirjan valossa miehen henkiseksi kumppaniksi olisi ollutkaan. Hn oikuttelee ja on mustasukkainen, elttelee katteettomia toiveita avioliitosta, kadehtii sisartaan, mutta ei kunnolla osaa tarttua edes omiin asioihinsa selvitt狎kseen, mit oikein tahtoo elmlt. Oikeudestaan lapseensa hn taistelee voimakkaasti ja osaa lopulta jrjest狎 toimeentulonsakin pitmll er狎nlaista lastenkotia, mutta siinkin hn tarvitsee Vennyn ja Jussin jatkuvaa apua. Loppuun asti hn pysyy kolmantena pyrn vaunuissa, vaikka intohimoinen rakkaus haaleneekin ystvyydeksi vanhenevan Ahon kanssa. Levon kirjassa tarinan kertoo vanha, sairas ja yksininen Tilly, joka yh yritt狎 pit狎 kiinni kaikki voittavan ja kaiken oikeuttavan rakkauden utopiasta.

Levon empatia on marginaalissa elneen Tillyn puolella, mutta lukijan empatiaa Tilly kohtaan kirja ei onnistu synnyttm狎n. Venny oli Soldanin lapsista se vahva, se lahjakas, se osaava, se "hyv", jolle jo Pappa eless狎n asetti suurempia velvollisuuksia kuin muillle ja jonka niskoille muu perhe papan kuoleman jlkeenkin enemmn tai vhemmn vaativasti asettui. Vennyn odotettiin itsest狎n selvsti hallitsevan asiat ja kestvn mit tahansa. Henkisesti epvakaat ja kytnnn elmss taidottomat lhiomaiset olivat Vennylle oikea riesa, niin kuin hn on itse avomielisesti kirjeenvaihdossaan myntnyt. Tilly ei hankkinut ammattia eik ylip狎t狎n itsenistynyt vaan eli elm狎ns paljolti Vennyn kautta ja Vennyn vastuulla. Kun suhde sisarusten vlill oli tm, ei tunnu tysin luonnottomalta, ett Tillyn piti p狎st osalliseksi mys Vennyn avioliitosta, sekin osansa Vennyn piti kyet jakamaan, kun kerran oli niin vahva ja kaikkivoipa ja hyv.

Juhani Aho on kirjoittanut oman elmns kolmoisdraaman teokseen Juha. Siin hn on itse hurmaava ja vastustamaton Shemeikka, Tilly on vietelty Marja, ja Vennyn osana on olla petetty Juha. Kuva on tietysti romantisoitu, eik vhiten oma kuva. Todellisuudessa Aho tuntuu tysin perinteisen ytimelt狎n poroporvarillisen avionrikkojan tapaan luistelleen kahden naisensa vlill, valehdelleen sinne ja tnne, lupailleen kummallekin sit ja tt ja varjelleen ennen kaikkea omaa kunniaansa, vaikka samalla onkin itserakkaasti otettu kahden naisen rakkauden kohteena olemisestaan. "Luovien ihmisten kannibalismi" ei toden tota ole mik狎n nykypivn ilmi.

Rakkaus ja petos on ikuinen teema

Neiti Soldan on elmntyns opettajana tehneen Tuula Levon esikoisteos. Kieli on virheetnt, soljuvaa, helposti luettavaa, mutta jotenkin arkista, tasapaksua, ponnetonta. Ajan kielt ja ajattelutapaa on tavoiteltu tyylitellen ja varovaisesti.

Levon Tilly on toisaalta romanttinen haihattelija, mutta toisaalta alistuva ja saamaton ja epitseninen, jotenkin sisisesti nin tyhj ja lyllisesti niin kevyt, ett on vaikea kuvitella hnt sen paremmin suuren intohimon kohteeksi kuin kokijaksikaan.

Kiinnostava kirja kuitenkin on, ehdottomasti. Siit todistaa sekin, ett Neiti Soldan kipusi alkukesn myyntilistalla ykkseksi. Tuskin tt vuosisadan takaista triangelidraamaa sent狎n ihan juorumieless luetaan. Sit luetaan siksi, ett teema on ikuinen: rakkaus ja lojaalisuus, valhe ja petos ovat yh keskeisi ihmisten vlisiss suhteissa, vaikka elmmekin nennisesti vapaamielisempi aikoja. Paradoksaalista kyll, lukijan silmiss entistkin kiinnostavammaksi nousee Venny, tuo uljas oman elmns elj, uutta aikaa ennakoiva moderni nainen eik niink狎n Tilly, joka tmnkin kirjan valossa tuntuu olevan jonkinlainen viktoriaaniseen aikaan kuuluva naisparka, oman elmns objekti, toisten tekojen kohde, toisten ymmryksen varassa elj.

Tuula-Liina Varis (Elkelinen 6/2000)
© Tuula Levo