etusivu biografia kirjat artikkelit ja arvostelut suosikit palaute linkit

Ers Ahon naisista

Tuusulanjrven taiteilijayhteis lienee edelleen lajissaan Suomen kuuluisin, vaikka kukoistus sijoittuu niihin vuosiin, kun Suomen tasavalta oli ihan nuori, jos edes sitk狎n.

Voisi kuvitella ett pienen maan pienet Kulttuuripiirit ovat jo aikakausia sitten ottaneet irti kaiken mahdollisen Sibeliuksista, Ahoista, Jrnefelteist, Setlist, Erkoista, Leinoista, Halosista, Kivist, Paloheimoista jos sitten hieman myhemmst Martta Wendelinistkin.

Joonas Kkosen perint唾 taas on alettu vaalia ja tarinoita hnest kertoa meidn aikanamme.

Ent mitenkhn tulevaisuuden kulttuurihistorioitsijat sitten hydyntvtk狎n sen, ett nyt Laila Hietamieskin on kotiutunut samoihin perinteikkisiin kulttuurimaisemiin?

Ihan kaikkea ei nemm sittenk狎n ollut hydynnetty Tuusulan kiehtovan Rantatien varrella mutkittelevasta taiteilijayhteisst.

Ei, sill esikoiskirjailijaksi poikkeukselliseen kyps狎n ik狎n (56v) ehtinyt varsinaissuomalainen Tuula Levo innostui uudehkoon nkkulmaan Juhani Ahon kuuluisasta heikkoudesta.

Ei ole mik狎n salaisuus, ett Aho oli heikkona naisiin, ja yhden nist Ahon naisista Levo valitsi kirjansa p狎henkilksi.

Hn ei valinnut vaimoa Venny Soldan-Brofeldti, ei nuoruuden uskottua Minna Canthia, ei kyps狎 rakastettua Elisabeth Jrnefelti eik tmn ihanaa tytrt Ainoa, Jean Sibeliuksen morsianta. Ei edes Ingeborgia myhisin muusaa. Ei, vaan valinta kohdistui Ahon naisista klyyn, Tilly Soldaniin.

Tilly oli muusa ja toinen nainen

Aiheeseensa Tuula Levo lmpeni kustantajan lhettmien saatesanojen perusteella yllttvn kykisin evin.

Tuore kirjailijamme oli ennen Veijo Meren Tuusulan Rantatien lukemistaan pitnyt Juhani Ahoa paitsi epkiinnostavana kirjailijana mys suunnilleen pnkk狎n kansalliskirjailijan rooliin jmhtneen muinaisj狎nteen.

Tuntuu nytkin, ett esikoiskirjailijamme tarkastelee ja arvioi Ahoa tmn rakastetun kriittisin silmin siin vaiheessa, kun naisen haavoitettu sydn on lakannut rakastamasta ja elet狎n lauhan myttunnon vuosiksi kutsuttua aikaa.

Meren kirjan perusteella voi p狎tell, ett Levoa alkoi kiinnostaa Ahon yksityiselm, kun hn tajusi, ett tm eli kahden naisen eli vaimonsa ja tmn nuoremman sisaren kanssa. Vaimo Venny synnytti Juhani Aholle pojat Heikin ja Antin ja vaimon sisar Tilly Nisse-lempinimell kutsutun pojan, Bjrn Soldanin.

Sittemminhn suomalaiset oppivat hyvinkin tuntemaan Juhani Ahon pojista kaksi, kun aviopoika Heikki ja avolapsi Nisse perustivat elokuvafirmansa Aho & Soldanin. Firmaan viittaa Levon romaanikin kertoessaan, ett varhain kuolleen Ahon naisilla oli krooninen rahapula sen jlkeen, kun pojat perustivat tuon suomalaisen elokuvan historiaan kuuluvan filmiyhtins.

Tunnollisesti Tuula Levo on paneutunut Tilly Soldanin, Tuusulan taiteilijayhteisn sosiaaliselta asemaltaan vhptisimmn, elmn siit kohtalokkaasta hetkest lhtien, kun vanhemman sisaren kirjailijasulhanen astui leskirouva Soldanin Bulevardin varrella sijaitsevaan kotiin, katsoi kaunista pikkusiskoa silmiin ja esittytyi. Varsin seikkaperisesti ja kronologisesti todellsten henkiliden vaiheita kirjaava teos kulkee takaumien kautta.

Romaani alkaa kehyskertomuksella: 58-vuotias Tilly sairastaa, pelk狎 syp狎, tilitt狎 elm狎ns, kunnes kuolee syksyll 1931.

Pienen kulttuurihistoriallisen saavutuksen arvo on sen ristiriitaisessa naisnkkulmassa, jonka tarjoaa muusana olon ihanuus ja toisena naisena olon kurjuus. Suorastaan sivuseikaksi j狎 oma puoli-itseninen elmnura lastenhoidon alalla. Korostuuhan valitettavasti se, miten varsinkin Juhani Aho toimii naisensa uran taustavoimana.

Tilly tulkitsee Juhani Ahon Juha-romaania taustaksi heidn omaa lemmentarinaansa repliikkeineen kaikkineen. Vaihe vaiheelta ky ilmi, ett Tilly todella tuntee itsens muusaksi, jonka ansiosta kaikille suomalaisille tuttu ja etenkin elokuvana useaan otteeseen toisteltu kolmiodraama Juhasta, Marjasta ja Shemeikasta sai alkunsa.

Kirjailija panee mukavuudenhaluisena pehmona kuvaamansa Juhani Ahon yllyttm狎n Tilly hyvksym狎n tilanteen kysymll, etteik elm suju ninkin: "Meill on keskenmme hyv kolmiliitto, me olemme toisillemme rehellisi."

Tilly taas kuvittelee: "Hyvss lykyss viel joku professori kirjoittaisi Jussista uuden elmkerran, jossa paljastuisi kansalliskirjailijan omituinen perhe-elm."

Juuri Juhani Ahon ja Tilly Soldanin suhteen taustaa vasten olisi ollut vhint狎nkin kiinnostavaa kuulla kirjailijan omalla 狎nell mielipide Vennyst, joka vuoroin houkutteli, vuoroin karkotti nuoremman sisarensa.

Muutenkin Vennyn epnaisellisen olemuksen kuvaukset ovat sen verran tavanomaisia, ett jotakin j狎 puuttumaan, jotta tmn triangelidraaman varsinaiseen ytimeen p狎sisi ksiksi.

Neiti Soldan-romaanissa, joka kuitenkin pyrkii dokumentaarisuuteen, ei selity, mik muu kuin mukavuudenhalu sitoi naissankarimme ikuisesti nimenomaan Vennyyn. Ei siin tarjota ainuttakaan selityst edes Tillyn omasta nkkulmasta, miten Venny kaiken kesti. Lukija vain alkaa vh vhlt tuntea olonsa epmiellyttvmmksi ryhtyess狎n epilem狎n Venny, varsinaista uhria, taipumuksiltaan eriskummaliseksi. Vaikka Venny ehk vain yritti ymmrt狎 Jussia ja Tillya.

Kaisu Mikkola (Kaleva 1.4.2000)
© Tuula Levo