etusivu biografia kirjat artikkelit ja arvostelut suosikit palaute linkit

Kaksi varsinaista tulikuppia

Teuvo Pakkala ja Joel Lehtonen olivat tahtokirjailijoita

Tuula Levo: Tuulenajama. Romaani, Otava 2009
Pekka Tarkka: Joel Lehtonen I. Vuodet 1881-1917, Otava 2009

Tuulenajama
Teuvo Pakkalalle ja Joel Lehtoselle on muutakin yhteist kuin luonteen srmisyys. Kumpikin yhdist狎 vanhan kotipaikkauskollisuuden ja modernit kirjallisuusvirikkeet tavalla, joka hengitt狎 yh. Ja syyst kumpikin el狎 nyt uutta tulemistaan.
Pakkala ja Lehtonen olivat molemmat Ranskan-kvijit, kuten mys heit tukenut Juhani Aho, kirjallisuuden suuri kummiset. Pakkala opetti ranskaa Kokkolan yhteiskoulussa, Lehtonen k狎nsi romaanisista kielist.
Levon Tuulenajama on kirjailijaromaani, Tarkan teos elmkertatutkimus. Kun Levo pysyttelee varsin tiukkaan lhdeaineiston pinnassa ja Tarkka puolestaan innoittuu Lehtosen kiemuraisista vaiheista, huomaamme, etteivt fiktio ja tutkimus vlttmtt kiell toisiaan.
Tarkan teos on yksi merkki siit, ett kunnolliset kirjailijaelmkerrat ovat palaamassa. Vuosikymmenet niit vierottiinkin tutkijoiden hautuumaana.
Pakkalasta ei valitettavasti ole ajantasaista elmkertaa. Maija-Liisa Bckstrmin hyvin toimittama kirjekokoelma (1982) on tominut Levon lhteen.
Tuulenajama keskittyy Pakkalan loppukymmeniin, ensin Oulunkylss, sitten Kokkolassa ja lopulta pojan Samulin luona Limingassa ja Kuopiossa. Kaiken aikaa on nuusa rahasta. Velat ajoivat Pakkalan ensin kysitehtaan kaupparatsuksi, sitten - paremmin tuloksin - opettajaksi.
Levo aloittaa Pienest elmntarinasta (1902), jota nykyisin pidet狎n Pakkalan p狎teoksena ja suomalaisen modernismin varhaisena airuena. 1800-luvun puolella ilmestyneet Oulu-teokset j狎vt syrjemp狎n.
Pienen elmntarinansa vuoksi Pakkala istui seitsemn vuotta "persetantturissa". Hn uskoi itse teokseensa ja tietysti pettyi, kun sit ymmrsi vain Aho, itsekin kurinalaisen muodon taituri ja Pakkalan esilukija. Tukkijoella-nytetelmns suosion Pakkala koki lhinn kahleeksi.
Pakkalan hartaasti valmistama aapinen ji vaille odotettua menestyst, samoin pojan Erkin kanssa tehty elokuva vuodesta 1918.

Pakkalan vaimo, Agnes, Tervon tyttj Oulusta, luonnehti miest狎n tulikupiksi. Levon Pakkala puolestaan on lhinn kaikesta huolehtiva, hallitsevakin perheenis, joka pakkasi hermostumaan vaimon avuttomuusta ja luulevaisuudesta. Agnes mys pureksi kynsi狎n ja oli seksin per狎n.
Kenelle tm Pakkala sitten on tarkoitettu? Sellaiselle, joka haluaa nhd miehen teosten takana. Esimerkiksi innokkaan valokuvaajan ja hiihtjn sek piiritasoisen puoluetoimijan. Tulee hoksatuksi, ett Maija Lassila ja Pakkala vaikuttivat 1900-luvun alun Kokkolassa samaan aikaan ja samaan vanhasuomalaiseen suuntaan. Vuonna 1918 toinen kuitenkin teloitettiin, toinen toimi teloittajien kirjurina.
Tarkka puolestaan p狎tyy vuoden 1918 kynnykselle, vuoteen 1917 ja Lehtosen Kerran kesll -romaaniin, jossa osa Putkinotkon henkilist jo nauttii maamansikoita ja piparjuurta Savonlinnan kesss. Romaanin esittely osoittaa, mihin kirjallisuutta osaava ja ymmrtv, sanoisiko sivistynyt, tutkija pystyyk狎n.
Tt aiemmin on seurattu Lehtosen elmn kuritonta kulkua. S狎minkilisen loisnaisen lehtopoika huudetaan Walleniusten pappisperheeseen: kenraali Wallenius otaksui hnet veljenpojakseen. Kapinallinen ylioppilas jtt狎 opinnot ja siirtyy paikasta ja hommasta toiseen.
Hn ei onnekseen osu toimitusvuoroon silloin, kun Helsingin Sanomat jtt狎 huomiotta jostakin Titanicista kertovan uutisshkeen.

Kaiken aikaa on kuitenkin kyse kurinalaisesta kouliintumisesta kirjailijaksi. Alkuteosten romanttisen ja yltiyksilllisen kuohan jlkeen Lehtonen kulki kohti uudenlaista, vrej ja huumoria rypyttv狎 kansankuvausta.
Matkaan mahtuu muun muassa suomalaisen matkakirjallisuuden Italia-valio Myrttti ja alppiruusu.
Lehtosen etovan sovinistisiin naisksityksiin ja muihin miehistelyihin, tippureihin ja satiaisiin Tarkka pit狎, onneksi, tutkijan etisyytt
Enemmn intohimoa hness nkyy herttneen se, ett meill on viime vuosina korostettu 1900-luvun alun kirjallisuuden, mys Lehtosen, yhteyksi mannermaiseen dekadenssiin. Tarkka kuittaa kuivasti: hnen Lehtosensa on ja pysyy uusromantikkona ja renessanssin perillisen.

Liisi Huhtala (Kaleva 18.4.2009)
© Tuula Levo